Een gesprek kan op verschillende manieren worden aangegaan. Afhankelijk van het doel en de doelgroep wordt ook de vorm bepaald. Bij een debat bijvoorbeeld, is de doelgroep vaak niet de gesprekspartner, maar juist het publiek. Om samen een stap verder te komen is de dialoog een van de beste gespreksvormen.

Debat

Bij een debat ben je er niet op uit samen tot iets te komen, je wil vooral anderen (het publiek) overtuigen van jouw argumenten. Het maakt eigenlijk niet uit wat de ander zegt, dat zal jouw mening niet doen veranderen. Bij een debat voelen de gesprekspartners zich ook niet gelijkwaardig aan elkaar. Er kan maar één winnaar zijn. Elke deelnemer denkt dat hij of zij de beste argumenten heeft en een andere mening kan niet goed zijn. Er wordt selectief geluisterd. Vaak met als doel om een ‘haakje’ te vinden om juist een eigen argument sterker aan te zetten. In een debat is er weinig aandacht voor onderbouwing en probeert men met slimme gesprekstechnieken de ander af te troeven.

Maak een account aan of log in om dit artikel verder te lezen.